zondag 19 april 2015

Uit de bol gaan 1

Met de vergeten narcissen is het gelukkig helemaal goed gekomen. 
'Uit de bol gaan' betekent "uitbundig vieren" volgens het Nederlands spreekwoordenboek. Hoe toepasselijk, de lente wordt in Hof van Jaantje uitbundig gevierd met alle bloemen die nu uit de bol komen, met in de hoofdrol tulpen en narcissen. Het verrassingspakket  in bloei, genieten! Ook de bollen in het gras onder de fruitbomen bloeien, allemaal bollen die in het strookje langs de gevel stonden. Dacht dat ik alle bollen daar uitgegraven had, maar nee, ook daar bloeien nu nog steeds tulpen en boshyacinten. De pruimenboom staat in volle bloei en door de warme dagen ging dat wel heel snel, zo snel dat de bloemblaadjes dezelfde week al naar beneden dwarrelen. Ook de kersenboom begint te bloeien. Blij dat het nu nog wel zonnig maar ook wat minder warm is, anders is al deze bloemenpracht snel over. Tijdens het genieten zit ik op de knietjes in de borders te wieden, of tijdens het wieden zit ik te genieten? Hoe dan ook, er is heel wat ongewenst groen uit de grond  en van tussen de stenen gehaald. De kippen zijn er blij mee, de dames recyclen het onkruid tot eieren en mest en daar ben ik weer blij mee. 

Pruimenbloesem.

Bloembollenveld onder de fruitbomen.

Als je rood mengt met geel krijg je....

Tulpen, blauwe druifjes, boshyacint en oude wijfjes.

Tulpen:'Purissima' (wit) 'Passionale' (paars) en 'Carola' (roze)

Narcis 'Thalia'

De donkerste tulp in deze border: 'Ronaldo' 



Een heel andere voorjaarsborder met heerlijk warme kleuren. 


Schattige trosjes met mininarcissen: 'Hawera'
Tulpen: 'Jan van Nes' (geel),'Gavota' (rood met gele rand),'Bastogne' (helderrood),'Jan Reus' (dieprood, mijn favoriet) 

De pot met bloembollen in laagjes, volgens de lasagnamethode 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Ik vind het leuk te weten wat je van mijn blog vindt, schrijf gerust een berichtje.