zaterdag 11 oktober 2014

Verrassingspakket

De voordeurbel gaat en daar staat de postbode op de stoep met grote doos, ik denk: 'wie heeft er nu weer iets besteld?' blijkt het mijn eigen bloembollenbestelling te zijn, blij! Al een paar jaar vond ik dat er ook maar eens bloembollen bij moesten in de borders. De vaste planten staan nu zo'n beetje op de goede plek dus weet ik waar ruimte is voor voorjaarsgeluk. Maar dan stond ik in het najaar in het groenwarenhuis voor de wand met bloembollen en zakte de moed me in de schoenen; welke kies ik en hoeveel en wat duur! In het voorjaar had ik dan weer spijt want op die kale plekken in de border, daar hadden toch mooi tulpen kunnen staan. 

Wie wil er nu  niet zo'n vrolijk voorjaar? 

KIEZEN

Dit jaar ging het anders; ik had een bescheiden bloembollenspaarpotje en ging er in augustus eens een middagje goed voor zitten: waar wil ik bollen en welke bollen wil ik in de tuin? Op internet zijn verschillende bloembolverkopers te vinden, ik koos voor Vreeken's zaden  vanwege ruime keus en goede service. Wat kleuren betreft volgde ik de indeling van de borders, roze/paars/wit en geel/oranje/rood. Dat maakte het kiezen al makkelijker. Ik wil in de tuin bloemen die er zo natuurlijk mogelijk uit zien, dus geen dubbele bloemen, doorgekweekte reuzensoorten e.d. zo viel er ook al een groep af. En ik wil het hele voorjaar genieten van bloemen, dus ook letten op de bloeitijd. En tot slot moest ik me aan mijn budget houden. 

Natuurlijk ogende beplanting 'op kleur' in de theetuin van Jacqueline van der Kloet te Weesp. 

HOEVEEL

Tsja, hoeveel bollen heb ik eigenlijk nodig per vierkante meter? Ik wil het goed doen, dus een zee van bloemen en niet hier en daar een drupje. 200 bollen per 10 vierkante meter, gemiddeld, leerde ik.
En dan maar kiezen en lijstjes maken en rekenen. Nu heeft Vreeken ook bloembolpakketten en dat bleek al snel veel voordeliger te zijn dan 'los'. Leuke mengsels op kleur, natuurlijk ogende bloemen, helemaal goed. Grappig ook de namen van de pakketten: Jaap, Joop, Koos, Jan... 't lijkt wel een datingsite. De pakketten werden de basis en daarbij nog wat narcissen en alliums, zo vulde ik in gedachten de borders. Bestelling ingevuld, verstuurd en dan verder zomervakantie houden. 

EN NU


Twee maanden later arriveerde de doos met bollen, een zelf verzorgde verrassing. In de doos ook nog een verrassing want bloembolpakket 'Elegant wit', die had ik toch niet besteld? En hoezo Marc? Ik wilde toch Jaap? Maar Jaap bleek ook Marc te heten, Koos ook Tom en omdat Jan niet leverbaar was, werd hij vervangen door 'Elegant wit', ook mooi maar toch wel jammer want in dit pakket zitten minder tulpen. Maar wel weer andere witjes zoals Allium neapolitanum. 

pakket Jaap 
En nu moeten ze de grond nog in! Dan moet er nog wel het een en ander gebeuren in het Hof van Jaantje. Het wordt wieden en ruimte maken voor de bollen en dan de bollen planten. Bolletje voor bolletje, elke bol 2x zo diep als de hoogte van de bol. Zie ook deze video van Groei en Bloei
En dan de rest van de herfst en de winter dromen van de lente.

Mijn eigen verrassingspakket







Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Ik vind het leuk te weten wat je van mijn blog vindt, schrijf gerust een berichtje.