zondag 25 september 2016

Thee uit de tuin.

Verse muntthee uit de hof.
Ik ben een echte theeleut, per dag drink ik zeker een liter en dan met name kruidenthee. Kruidenthee is eigenlijk geen thee omdat er geen blaadje van de theestruik in zit, maar het woord 'thee' voor een warme drank van blaadjes of bloemetjes is zo ingeburgerd dat niemand daar wakker van ligt. Had het in de jaren 70-80 van de vorige eeuw (dat klinkt zo lekker ver terug in de tijd) nog echt een geitenwollensokken-imago om kruidenthee te drinken, nu is het helemaal hip, denk maar aan de grote glazen verse muntthee op een zomers terras. 

In de supermarkt voor het schap met thee kun je verdwalen in de ruime keuze aan kleurige doosjes met allerlei spannende mengsels voor een lekkere pot thee. 

Zwart, groen, rooibos, kruiden, voor 's morgens, 's middags of 's avonds, ter ontspanning of om juist weer actief te worden, Fairtrade of huismerk...to bio or not to bio, that's the question. 
De kant en klare theezakjes zijn makkelijk op het werk of voor een snel theetje tussendoor maar ik vind het ook erg lekker om mijn eigen verse thee te plukken. Even de hof in om een paar takjes munt, citroenmelisse of citroenverbena, blaadje salie, toefje lavendel, heet water er op, laten trekken en genieten maar. 

Om ook in de winter een voorraadje eigen kruidenthee te hebben, plukte ik vorige week de muntplanten zo'n beetje kaal en legde het gewassen blad te drogen op een theedoek. Ook blaadjes citroenmelisse en salie werden te drogen gelegd en ook een flinke bos heermoes (paardenstaart). Ja dat gevreesde onkruid schijnt zeer heilzaam te zijn voor de mens! 
Na een week zijn de blaadjes munt en citroenmelisse en de heermoes al helemaal droog en crispy, de salie moet nog langer drogen. Als alles droog is, wil ik een lekker theemengsel maken met rooibos als basis. Rooibos is een Zuid-Afrikaans struikje, het groeit alleen in het zure zand van de Cederberg. Met zijn gele vlinderbloemen lijkt het veel op onze bremstruik. Rooibos bevat geen cafeïne (heel goed, want daar kan ik niet tegen) en bevat antioxidante eigenschappen (antioxidanten vangen vrije radicalen weg. Dit zijn agressieve stoffen die in ongunstige gevallen schade kunnen geven aan cellen en weefsels). Het wordt dus een supergezond en smakelijk kruidendrankje om de winter door te komen. 

Salie heeft mooi, dik grijsgroen blad wat leerachtig aanvoelt. 

Salie, citroenmelisse en munt liggen te drogen op een tafel op zolder. Het is er warm en droog,  
de gordijnen zijn dicht zodat het blad niet in de felle zon ligt omdat het dan door te sterke verdamping smaak en kleur verliest.

Heermoes

Nog even over de gezonde eigenschappen van heermoes of paardenstaart (Latijnse naam: Equisetum arvense. Equu van 'paard' en seta dat 'stug haar' betekent, samen dus paardenstaart en 'arvensis' betekent 'veld' of 'akker' wat naar de groeiplaats verwijst). Deze plant bevat heel veel silicium, ook wel kiezelzuur genoemd. Deze stof is belangrijk voor de opbouw van celwanden bij mens, plant en dier. Dus voor de opbouw van onze huid, nagels, haren, kraakbeen, botten en genezing van wonden. (Lees: de geneeskrachtige heermoes)
Wat een geluk dat het zo weelderig in Hof van Jaantje groeit (nou, nou, nu ook weer niet overdrijven). Feitelijk geeft de aanwezigheid van deze plant aan dat de grond voedselarm is, dus blijf ik organische mest en compost toevoegen. En alle heermoes die ik uittrek, komt zonder de wortels maar met alle voedingsstoffen via compost weer terug in de tuin. In de pluktuin heb ik in het voorjaar een flinke hoeveelheid lavameel door de grond gewerkt, dit om de heermoes terug te dringen. En daarna steeds weer alle heermoes die nog naar bovenkwam met zoveel mogelijk wortel uit de grond gehaald. Nu lijkt het toch een heel stuk minder te zijn. Mijn plan is om het stukje bij beetje op andere plaatsen in de tuin ook zo aan te pakken. (lees: rode aarde en dropveters)

Zonsopkomst in de pluktuin.


Boekje bij de thee

Groenauteur en tuinfotograaf Modeste Herwig schreef een boek over thee uit eigen tuin: Theetuin . Ik heb het nog niet in bezit maar het lijkt me een leuk en inspirerend boekje voor nog meer lekkere thee uit eigen tuin. Zie ook het blog van Marieke Nolsen.
Afbeelding uit het boek Theetuin.

1 opmerking:

  1. Nu, wij hebben heermoes genoeg in de tuin. Ik kan dus nog wel wat gaan drogen voor thee!

    BeantwoordenVerwijderen

Ik vind het leuk te weten wat je van mijn blog vindt, schrijf gerust een berichtje.