maandag 4 april 2016

Rode aarde en dropveters.

Hoera, de narcissen en eerste tulpen bloeien! Nu is het echt lente. 
Afgelopen week het gras voor de eerste keer dit jaar gemaaid, ook altijd een soort mijlpaal in het tuinseizoen. Na de winter zag het gras behoorlijk geel daarom een paar weken geleden kalk gestrooid, dat was er nu lekker in geregend. Op plekken met veel mos met een krabbertje het mos weg geharkt en de zo ontstane kale plekken ingezaaid. 
Ik ontdekte dat er verschillende tulpen en narcissen aangevreten waren door slakken, zelfs een paar tulpenstelen helemaal kapot. De tulp in de knop lag er geknakt naast. In de daglelie die al vol in blad staat, vond ik heel veel kleine naaktslakjes en een paar huisjesslakken - de slijmerige boosdoeners! Eerst zoveel mogelijk slakken gevangen en deze bij de kippen in de ren gekieperd. In de borders wat slakkenkorrels gestrooid, zal ze leren! 

Een van de vele slakjes op de daglelie. 

Zie ik daar een lekker hapje?

Ondertussen in de pluktuin in aanleg...



Ja daar is hard aan gewerkt! De hele voormalige blauw/gele border is leeggehaald en losgewoeld met de spitriek. Vooral het laatste eind viel zwaar tegen, laatste loodjes ja, maar ook het gedeelte waar het meeste wortelonkruid groeit. Strekgras en heermoes, wat een duo. Van de heermoes ben ik ook na dit spitwerk nog lang niet af, het lijken wel dropveters die ik uit de grond haal. Nu had ik op het blog 'natuurlijke moestuin' gelezen dat er toch een milieuvriendelijk remedie is; het toevoegen van mineralen in de vorm van lavagruis of lavameel zou de oplossing zijn omdat heermoes groeit op arme grond. Het proberen waard, dus na het spitwerk bestrooide ik de grond rijkelijk met lavameel. 


Rode aarde

Zo'n zakje meel weegt wel 20 kilo, pfff!
Na het bestrooien volgde nog een behoorlijke lichamelijke inspanning: de kleikluiten fijn maken met de drietand. Heen en weer, heen en weer, en het werd ook steeds warmer. Jas uit, vest uit......lekker hoor. Ook nog regelmatig bukken om nog meer onkruidwortels te verwijderen en dat alles met een mooi rul lapje grond als resultaat. 


Dit klusje herinnerde me aan alle jaren tuinieren in de volkstuin. 

Mooi zo'n leeg stuk tuin, net een wit vel papier - wat zal ik eens gaan tekenen? Met touw en stokken een indeling in vakken gemaakt en toen ik helemaal tevreden was paadjes gemaakt door de aarde aan te stampen. Daar komen nog houtsnippers op, ook al zo'n fijne volkstuinherinnering.

Mooi lapje toch? Ik zie de zonnebloemen en dahlia's al bloeien.

Heel tevreden kon ik met mijn boek in de schaduw uit gaan puffen van deze tuinklus. De pluktuin is zaai- en plant-klaar. 


De heermoes 'bloeit' nu met deze paddestoelachtige sporen-aren. Als je er tegenaan tikt, stuiven de sporen weg om verderop voor nakomelingen te gaan zorgen. Na de bloei volgen de groene bladeren die wel wat van dennenboompjes weg hebben. 






Heermoeswortels, net dropveters. Ze worden meters lang maar je krijgt ze nooit in zijn geheel uit de grond, ze breken heel makkelijk af en uit elk stukje groeit weer een nieuwe plant. 

Het is eigenlijk een bewonderenswaardige, bijzondere, oeroude plant, maar ja...ik zie nu eenmaal liever andere planten in mijn hof. Tulpen en narcissen bijvoorbeeld...

Tulp 'Purissima' en narcis 'Thalia' 


1 opmerking:

  1. Poeh,poeh,jij bent lekker bezig geweest! Ik hoop nu maar dat al die verschrikkelijke onkruiden weg zijn. Ben benieuwd wat je daar gaat zaaien in dat stuk. Groetjes Hetty

    BeantwoordenVerwijderen

Ik vind het leuk te weten wat je van mijn blog vindt, schrijf gerust een berichtje.