zondag 10 april 2016

Een schatkist vol zaden.

Een beetje rozig zit ik achter de laptop dit blogbericht te typen; kleur op de konen na twee middagen tuinieren in zon en wind. Dit weekend de volgende stap in de aanleg van de pluktuin gezet: zaaien!
Een schatkist vol zakjes zaad uit de schuur gepakt, wat zit er ook alweer allemaal in? Dit jaar zelf geen zaden gekocht want ik kreeg er bij het afscheid van mijn collega's een heleboel cadeau (lees blogbericht 'bedankt voor de bloemen') en ik had nog wat zakjes van vorig jaar over. 

De schatkist vol zaden: bloemen, groente en kruiden. 
Eerst maar eens wat orde in de chaos brengen: bloemen, groente, kruiden. En daarna: witte bloemen, blauwe bloemen, papavers, bijenmengsel. Dan hield ik nog wat rariteiten over: zaad in blikjes en plastic zakjes. Die ging ik eerst maar eens kritisch bekijken: 

Natuurlijk heel grappig om zaad op deze manier te verpakken, zaad in een blikje met 'grond'. Volgens de tekst zouden er in dit blikje windezaden moeten zitten en volgens de foto petunia. Oké, dat is dus nog even afwachten wat er uit gaat groeien. Aan het lipje trek ik het blikje open, er zitten een soort bruine kruimels in. En nu? O wacht, vanonder zit een plastic dekseltje als ik dat eraf haal vind ik de gebruiksaanwijzing: blikje onder de kraan houden, van onder openen en uit laten lekken, deksel er weer onder, dan warm en licht wegzetten en groeien maar winde (of petunia). Wat je moet doen als de plantjes opkomen en groter worden, wordt niet vermeld - zoek het maar uit met je al dan niet groene vingers. Ik had nog een blikje - met viooltjes - daar zat een zakje zaad bij. Zou er in dat windeblikje nou wel zaad zitten? Afwachten maar. 

Volgende experiment: zaad in een zakje. Je kunt deze zakjes als ansichtkaart opsturen, heel leuk idee, maar eens kijken wat de ontvanger te wachten staat na het openen van deze groene post. Volgens de gebruiksaanwijzing op de achterkant van het zakje knip ik langs de stippellijn het zakje met tomatenzaad open. Er zitten twee tabletten geperste kokosvezel (lees ook: Laag bij de grond) in en een zakje zaden. Het nu lege zakje vouw ik open, tabletten er in, water er op schenken. De kokos zuigt zich vol en nu heb ik een zakje wat voor de helft met kokosaarde is gevuld. Voor de helft ja, dan vallen de tomatenzaadjes dus in een donker gat, dat zal de groei niet echt bevorderen dus ik knip de helft van de zak er af. Zaden er op - zijn er echt meer dan genoeg - beetje aarde er over. Het zakje moet op een warme, lichtrijke plaats staan. Verdere aanwijzingen op het zakje: regelmatig water geven en zodra de plantjes ruim boven het zakje uitkomen plantjes verplaatsen naar de tuin of grotere pot. Onderaan staan nog wat teeltadviezen voor het kweken van de tomaten. De wat ervaren tuinier komt er wel uit maar voor de leek lijkt het me toch wat weinig informatie.
In het andere zakje zaten wortelzaden: als de planten ruim boven het zakje uitkomen, verplanten naar tuin of pot. Hmmm worteltjes verplanten, weet niet of ze dat nu zo leuk vinden. In het kader van het experiment gaan we het gewoon proberen.
De blikjes en zakjes staan in de kamer in de vensterbank, ik heb er nog een boterhamzakje overheen gedaan, als mini-broeikas, zodat het lekker warm en vochtig is.  
Tot zover het experimentele binnen-tuinieren, vanmiddag de tuin in met de zadenkist en de verschillende vakken in de pluktuin ingezaaid met bloemenzaden en een vak met snijsla en rucola. Eerst nog een keer de drietand door de grond, nóg een keer onkruidwortels er tussenuit plukken. Dan geultjes maken met de steel, zaadjes er in strooien, geultjes dicht harken, aarde licht aanduwen, gaas erover (ideale kattenbak zo'n zaaibed!), water geven, klaar. En nu dromen van een tuin vol bloemen en bijen. Later - als er geen kans op nachtvorst meer is - plant ik de dahlia's er nog bij. 

Nog een weekendklusje: het 'hokje' opruimen. Met de veger spinnenwebben en bladeren wegvegen, raampje zemen, alles weer een plekje geven. Vloer aanvegen, kijk nu kunnen we hier weer heerlijk zitten. Uit de wind en in de zon, of - met de rolgordijnen naar beneden - in de schaduw. 


Vanuit het hokje én vanuit huis hebben we uitzicht op deze witte weelde aan tulpen en narcissen. Nu bloeien hier vooral tulp 'Purissima' en narcis 'Thalia', maar ook al een enkele tulp 'Spring green' (op de foto links van de pol met lang groene blad). Straks volgen ook nog de donkere 'Queen of night' tulpen. Het kleine spul op de voorgrond zijn de lichtblauwe 'oude wijfjes' (Ipheion uniflorum).


1 opmerking:

  1. Tuin vrouwen zijn natuurlijk veel te praktisch voor marketing! Ik doe hetzelfde met zulke verpakkingen van zaden. Maar als er eentje hierdoor gaat tuinieren dan ben ik tevreden. Je voorjaars bloemen staan er super mooi bij. Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen

Ik vind het leuk te weten wat je van mijn blog vindt, schrijf gerust een berichtje.