zondag 21 mei 2017

Pompoenen in de voortuin

Een prachtig weekend om in de tuin bezig te zijn. Armen, hals, schouders en gezicht eerst insmeren met factor 35, oude kleren aan en gaan. Dat insmeren is geen overbodige luxe, als je eenmaal bezig bent in de tuin, heb je er geen erg in dat de zon en wind je langzaam roosteren! Voor de zekerheid ook nog mijn voeten en onderbenen ingespoten met deet, weet niet of de prikkende en stekende beestjes al actief zijn maar voorkomen is beter dan genezen. 

Eerst een rondje met het fototoestel, het ochtendzonnetje schijnt mooi op de bloemen in de tuin. De hommels zijn al druk op zoek naar voedsel. "Knip je die bloemen van de bieslook niet af?" vroeg mijn man pas. En nee, dat doe ik niet want de hommels zijn er dol op en ik ook - in de sla! De stengels kun je dan even niet eten want die smaken tijdens de bloei erg bitter. Niet erg want ik kan nog oogsten van de Chinese bieslook (Allium tuberosum) en van de Kaapse knoflook (Tulbaghia violacea), deze smaakt - zoals de naam al duidelijk maakt - naar knoflook maar je stinkt er niet van uit je mond. Het plantje wordt ook wel wilde knoflook genoemd, 


Wat heeft Jaantje dan zoal gedaan in de tuin? Eerst in de voortuin aan de slag gegaan, die is nu voor ruim een derde omgespit en ontdaan van puin. De grond van dit schone deel met de drietand geëgaliseerd en nog meer puin en onkruidwortels er uit gehaald. Flink wat mest erdoor gewerkt - koemestkorrels en lavagruis - en dan een geul gemaakt. In de geul kwam een dikke laag compost en daar heb ik pompoenplanten in gezet. Die mogen deze zomer dit stukje voortuin lekker begroeien terwijl ik met stukjes en beetjes de rest van de voortuin zal gaan ontginnen. 
  
De pompoenen in de voortuin. De stokjes staan er omheen om ze te beschermen tegen gravende kippen en katten. Zie je ze al gluren? 
Verder ben ik in de pluktuin bezig geweest, wat wieden en zaaien. Een aantal zaaisels was niet of maar gedeeltelijk opgekomen. Dus opnieuw gezaaid en de boel goed afgezet met kippengaas, ook weer om kippen en katten weg te houden. Zonder morren hoor want de kippen doen heel goed werk! Ze zijn mijn slakkenbestrijdingslegertje - echt bijna geen last meer van slakkenvraat. Na jaren tobben met biervallen en dan toch maar weer slakkenkorrels is dit een verademing, ik had de dames (en nu ook heer) gewoon veel eerder moeten laten scharrelen. 

In de pluktuin hebben de klaproosjes zichzelf rijkelijk uitgezaaid. Mooi die tere blaadjes en fijne kleuren. 
Tulpen en narcissen gerooid en tegelijkertijd nog heel wat heermoes verwijderd uit dit gedeelte van de pluktuin. Ook daar koemest en lavagruis in de grond gewerkt. Heermoes houdt van arme grond, dus laat ik de grond dan maar flink verrijken met mest. Vinden de dahlia's ook wel fijn die ik daar geplant heb. Die stonden op de garagezolder in potten en waren goed aan de groei gegaan, hoog tijd om ze uit te planten. Ook de geraniums (eenjarigen dus eigenlijk Pelargonium) en fuchsia's van zolder gehaald en in de zinken teil geplant met lekker verse grond - mengsel van kokosaarde en compost. De ijsheiligen zijn voorbij, dus we kunnen de bloemetjes buiten zetten. 

Hout van de gerooide kersenboom lag nog steeds op het terras. Is nu netjes opgeruimd in het hokje. Oudste zoon was begonnen met klieven van de stammen maar de steel van de bijl brak bij de tweede slag. Toen heeft hij het bijltje er maar bij neergelegd. 
Om af te koelen ook nog een frisse duik genomen in de vijver....even draadalg eruit halen en de kikkers kussen. 

Na gedane arbeid even lekker zitten met een drankje en genieten van de tuin die er op het moment echt prachtig uitziet. Niet verbrand, niet gestoken wel volop genoten van twee dagen safari in eigen tuin. 

1 opmerking:

Ik vind het leuk te weten wat je van mijn blog vindt, schrijf gerust een berichtje.