zaterdag 27 februari 2016

bol of knol


Krokusbolletje, kom eens uit je holletje. 

Met je bloempjes paars en geel, op een dunne steel.



Jarenlang heeft dit kleuterversje mij op het verkeerde been gezet, de krokus groeit namelijk helemaal niet uit een bolletje maar uit een knolletje. Ach, wat maakt het uit? Nou ja best wel wat, een aardappel (knol) is tenslotte ook geen ui (bol). Aan de buitenkant is het verschil niet te zien maar snij je de bol of knol open, dan is het gelijk duidelijk:

een bol bestaat uit laagjes - rokken genaamd - zoals ui, narcis, tulp. 
een knol is massief - zoals een aardappel, dahlia, anemoon. 

Voortaan zingen we gewoon krokusknolletje, makkelijk zat. 

Hoe dan ook, de krokussen zijn uit hun holletje gekropen en bloeien massaal en daar word ik vrolijk van! Zodra de zon op de bloemetjes schijnt, vouwt ze haar blaadjes open en kun je de stamper en meeldraden zien, het wachten is op de het ontwaken van de bijen, hommels en zweefvliegen. 

Restaurant Krokus is weer geopend, het wachten is op klandizie.


Lekker zonnetje de afgelopen dagen, voor het eerst de was weer naar buiten. Heerlijk fris beddengoed. En zie je die strakke heg op de achtergrond? De hovenier is langs geweest, de hele tuin knapt er van op. 

In de eerste jaren snoeiden we zelf de heg, of de buurman deed (ongevraagd) een snoeipoging, met altijd een zeer matig resultaat! De hovenier is een ochtend bezig geweest, heeft ook de acacia's geknot en de klimop rond de put gesnoeid, en het snoeiafval is gelijk afgevoerd. Toen ik thuis kwam van mijn werk was het alsof de kaboutertjes aan het werk waren geweest; geknotte boompjes, een strakke heg en ik heb tijd over voor de andere tuinklussen, hoera! Lees hoe de buurman ooit onze heg snoeide in dit blogbericht


Tijd voor andere tuinklussen dus zoals kantjes afsteken zodat het gazon weer een strakke rand heeft en het gras niet in de border groeit. Het reepje gras wat eraf gaat, gooi ik bij de kippen. Daar zijn de dames maar wat blij mee, lekker vers gras én grond waar vast nog wel een wormpje of andere lekkernij in zit. Zo eerst het randje langs de kruidentuin gedaan, maar ik zat daar te veel op de wind en die was ijzig koud. In een andere border in de luwte van de haag verder gegaan met dode stengels afknippen en wieden. Knapt lekker op zo. 

In het kruidentuintje aan het werk, salieplanten afknippen. 
Opwarmen in het hokje - uit de wind en in de zon - met een lekkere beker warme chocolademelk. Melk koken, papje maken van twee theelepels cacao, wat melk en een beetje suiker, kokende melk erop gieten, roeren, klaar. Zo leerde ik het van mijn oma, voor mij is dit de enige echte chocolademelk. 

Voor wie het liedje 'krokusbolletje' niet kent: youtube



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Ik vind het leuk te weten wat je van mijn blog vindt, schrijf gerust een berichtje.