zondag 17 januari 2016

Eigen boontjes doppen

Hoog water.
Wat heerlijk om de zon weer te zien na een grijze, kleddernatte week. Even een rondje door de tuin gelopen, voorzichtig want voor je het weet staan je klompen vol water! Paden en borders gedeeltelijk onder water, soppen op het grasveld, de waterput overvol. Hier hoeven we voorlopig niets te doen. Ondertussen groeit door de hoge temperaturen alles door, de Kerria gaat maar weer bloeien - als het dan toch geen winter wordt, het blad van de daglelie staat al weer frisgroen centimeters hoog in de border. Dat wordt schrikken, mocht het toch nog gaan vriezen. 

Blad van de daglelie met een verdord reuzenscabiosa-bloemhoofd.
In de garage de zak met nog te doppen droogbonen gepakt en dan weer naar binnen. Boontjes doppen en met een schuin oog naar buiten kijken - vogels tellen. Had zelf al een voorspelling gedaan wat betreft de tuinvogeltelling: twee merels, twee eksters, twee tortelduifjes en een koolmees. Dit zijn de vaste gasten in Hof van Jaantje en ja, ook vandaag waren ze weer present met als bonus een mus. De koolmees heeft het nestkastje in gebruik genomen, de tortels nestelen in de kastanjeboom. de eksters hebben een nest in een boom aan de overkant van de straat en de merels zullen vast ergens in de heg nestelen. 


Terug naar de bonen, letterlijk en figuurlijk want FAO (Food and Agriculture Organization - de voedsel en landbouworganisatie van de VN) heeft 2016 uitgeroepen tot internationaal jaar van de peulvrucht wat in Nederland een beetje kort door de bocht is vertaald naar 'Het jaar van de boon'. Het doel is dat we wereldwijd - er doen 32 landen mee - meer peulvruchten gaan eten omdat ze gezond, redelijk makkelijk te kweken en goed houdbaar zijn. Linzen, erwten, bonen - er is een grote variatie aan peulvruchten maar ze zijn een beetje in onbruik geraakt. Dus we moeten weer 'aan de boon', dat is zo'n beetje het doel van dit bonenjaar. Het gaat dus niet om de groene snij- en spercieboon maar om de zaden van bonen. 

Peulvruchtenwereld van Flora Forager


Mijn eerste kennismaking met 'de boon' in mijn jeugd verliep met tranen van teleurstelling. We aten die dag snijboontjes en daar was ik dol op maar mijn oma had tegen mijn moeder gezegd: 'doe er lekker witte boontjes door!´ Vond mijn moeder een goed idee, ´Naakte kindertjes in het gras´ zo noemden ze dat, ik weet het nog goed. Maar wat een schrik, die naakte kindertjes waren melige dotjes tussen de malse snijbonen die ik zo lekker vond. Moest vast m´n bordje leegeten, dat weet ik niet meer precies, maar wel dat ik voorlopig geen boon meer door mijn keel kreeg. Gelukkig stonden ze niet meer op het menu want mijn vader was ook geen fan van bonen. Behalve dan in de vorm van erwtensoep - lust ik nog steeds niet - maar dat hoefde ik niet te eten. Eenmaal samenwonend en later getrouwd, ben ik langzaam aan de bruine boon gaan wennen in de vorm van Chili con carne. En nu lust ik ze; linzen, (kikker)erwten, bonen  in allerlei vormen en maten, ze staan regelmatig op het menu, ook omdat ik vegetarisch eet en bonen dan bijna onmisbaar zijn vanwege de voedingswaarde. 

Liefde voor de peulvrucht van Flora Forager


In de volkstuin kweekte manlief afgelopen jaar bruine kogelboon en kievitsbonen. Die heb ik gisteren dus uit de gedroogde peulen gehaald en nu hebben we een lekker bonenvoorraadje. De bonen gaan eerst drie dagen in de vriezer om eventuele eitjes van de bonenkever te doden. Daarna bewaar ik ze in potten in de trapkast. Het eten van droogbonen vergt wel enige planning want ze moeten voor het koken een paar uur weken in water en - afhankelijk van de grootte - in schoon water een half uur tot uur koken voor ze gaar zijn. 

Kogelboontjes, een fijne, kleine bruine boon. 
In de keuken van Jaantje werd afgelopen week een lekkere ovenschotel met bonen gemaakt, het recept vind je hier.

Meer over het 'jaar van de boon'  vind je op deze site: www.blijeboon.nl 

Verder is er heel veel leuks te lezen en zien over bonen en andere tuinzaken op het blog van Kees de boon: De boon in de tuin.

Meer afbeeldingen van Flora Forager.

De prachtige kievitsboon.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Ik vind het leuk te weten wat je van mijn blog vindt, schrijf gerust een berichtje.