zondag 8 november 2015

Op de schop


In 2006 betrokken wij dit huis en maakte ik plannen voor de herinrichting van de tuin. De paden bleven liggen, borders werden vergroot, gras omgespit en de ontstane borders ingericht als vaste plantenborder. De borders werden op kleur ingeplant: roze/purper, geel/rood/oranje, geel/wit, blauw/wit, blauw/geel. En zo bleef het in grote lijnen, nu alweer negen jaar. Hier en daar werd er nog eens een reepje gras omgespit om de border nog wat ruimer te maken, er kwam een kruidentuintje bij, haagjes werden geplant, planten groeiden en bloeiden of gingen dood en werden vervangen, zoals dat gaat in een tuin. Ik ben nog steeds tevreden over de inrichting en de kleurencombinaties in de borders alleen met de blauw/gele border wil het niet zo lukken. Eigenlijk is 'ie alleen in het voorjaar echt blauw/geel en in de zomer overwegend zachtgeel met hier en daar blauw of eigenlijk meer violet. Rommelig ook, deze border, ondanks verschillende pogingen om er met groepen planten weer een geheel van te maken. Dus na een paar jaar aansukkelen gaat de border op de schop! 


In den beginne....

...een paar jaar later...
...nu!


Behalve dat het  niet zo wilde lukken met geel/blauw, had ik ook nog een wens: ruimte voor een pluktuin met een bonte stoet van een- en meerjarige planten waar ik  naar hartenlust van kan knippen en snijden om boeketten te maken. Tot nu plantte ik een en ander tussen de vaste planten in de borders maar dat werkte toch niet zo goed. Meestal stonden ze tussen het vaste spul weg te kwijnen. En dan moest er natuurlijk ook rekening gehouden worden met de kleurencombinaties in de borders. 

blauw/geel in het vroege voorjaar

'blauw'/geel in de zomer
De afgelopen weken ben ik bezig geweest met het stukje bij beetje leeghalen van de border en ook de komende weken zal dat nog zo zijn. Zwaar werk dus iedere keer haal ik een stukje leeg. Ik ben begonnen tussen de palen van de pergola, een schaduwrijk stukje en niet zo geschikt voor plukbloemen. Daar heb ik het longkruid (Pulmonaria officinalis) wat verspreid langs de randen van de border groeide uitgeplant. Daartussen nog wat akeleien en wat verdwaalde bolletjes. 
Jaren achter elkaar plantte ik de bekende in huis bloeiende blauwe druifjes en narcis 'Tete a Tete' na de bloei uit in deze border. Na het inrichten van dit randje langs de border, werd het grote spul uitgespit en daar ben ik nu nog mee bezig, vooral het verwijderen van de Lysimachia 'Firecracker' kost veel tijd. De vlezige, kruipende wortels zijn maar lastig uit de klei te krijgen. Gelukkig hebben we weinig regen gehad de laatste tijd. Het leeghalen is natuurlijk nog maar stap 1 van het herinrichtingsproces, wordt vervolgd! 

Longkruid, vrolijke bloemetjes in het voorjaar en de rest van het jaar mooi gespikkeld blad. 

Een hoekje kaal, emmers met planten en bolletjes die ik ergens anders weer ga uitplanten. De planten gaan nu in rust en kunnen goed verplant worden. 

Het schiet al lekker op. 
Blad van de Blauwe regen, knalgeel in de herfst, maakt een mooi tapijtje op het terras. 

2 opmerkingen:

  1. Leuk om te lezen dat we weer een zelfde kant op denken, ik heb besloten om het achterste stuk, wat een frambozenbos was geworden, als een soort pluktuin in te gaan richten... Werk ze... in de klei, ben nu zeker blij met zand...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Ellen, frambozen weghalen zal ook geen makkie zijn. Hoe vind je het nieuwe lettertype? Beter leesbaar denk ik.

      Verwijderen

Ik vind het leuk te weten wat je van mijn blog vindt, schrijf gerust een berichtje.