zaterdag 5 september 2015

Het is genoeg!

Wat we in het voorjaar te weinig hadden, hebben we nu teveel: regen! De millimeters zijn bijna niet te tellen want als ik even niet oplet, stroomt de regenmeter over. 30 millimeter zag ik vandaag, maar dat was van twee dagen. Twee dagen?! De regenval van april en mei samen haalde dat niet eens. En ja, zo is er altijd wat met het weer. Feit is dat er in de tuin weinig te doen valt omdat de grond te nat is om op te staan of om te bewerken. Oké, dan niet. Dan blijf ik wel binnen en tik een blogje. 













Een overvolle waterput. Het water staat tot boven de buis - eigenlijk overloop naar het riool. De varen staat nu ook onder water, is spontaan in de put komen groeien en er zijn ook al 'jonkies' tussen de stenen te zien. 
Plantjes water geven, dat hoeft voorlopig niet. Het emmertje - oud akertje van mijn oma - kan blijven staan. Spook loopt om de plas heen, slimme kat. 

Volgens de meteorologen is de herfst begonnen en dat is te merken. We hebben weer sokken aan en dichte schoenen, gaan met jas aan naar buiten en vandaag was het toch wel zo koud in huis dat we de verwarming even aangezet hebben. In de tuin wordt het langzaamaan ook herfstig, de appels en druiven rijpen en in de volkstuin heeft manlief al de eerste pompoenen geoogst. En ja, er hangen weer spinnenwebben over het pad, uitkijken dus. 

Beertje neemt een bad en eendje gaat bijna kopje onder. 

Modderen in de kippenren, ben ik nu een waterhoen? 
Tot slot de weersverwachting van het KNMI: zondag nog buien, maandag plaatselijk een bui(tje) en daarna weer droog, meer zon en langzaam oplopende temperaturen. Fijn! Dan droogt de hof lekker op en kunnen we weer 'buiten spelen'. 

Opbinden mocht niet baten, de pollen vingergras (Panicum virgatum) liggen topzwaar van de regen én door elkaar gewaaid slordig in de border. Eigenlijk zouden ze tussen wat stevige planten moeten staan, dan blijft de boel beter overeind. Verbeterpuntje voor volgend jaar! 

Na alle nattigheid nog een wat vrolijker plaatje. We zien alweer blauwe lucht en de zon komt voorzichtig vanachter de wolken tevoorschijn. 






Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Ik vind het leuk te weten wat je van mijn blog vindt, schrijf gerust een berichtje.