zaterdag 25 april 2015

Kijkje achter de heg

Klaar voor koningsdag 
Gisteren naar Oostkapelle gereden voor een kijkje achter de heg bij twee collega tuiniersters, zij stelden hun tuin open in het kader van de Zeeuwse bloembollenroute. Het zonnetje scheen en de koude, noordenwind waaide eindelijk ook niet meer, een mooie dag voor tuintjes kijken. Ik stop die ochtend eerst bij de Romantische Rozentuin van Hetty van Baalen (ook zij houdt een blog bij over haar tuin), daar begint het genieten al vóór de heg waar een strook tulpen in mooie oranje tinten bloeit. Samen met blauwe korenbloemen en witte narcisjes een koninklijke binnenkomer. Door de voortuin waar het grasveld en het pad worden omzoomd door borders met vrolijk geel en rood van verschillende soorten tulpen die  ik straks op het gemak ga bekijken, eerst toegang betalen. Voor € 3,50 mag ik de tuin bekijken en een kopje koffie of thee drinken. Met een map waarin Hetty een en ander over de beplanting van de tuin schrijft, loop ik verder de tuin in. Groot is het contrast tussen de vrolijke pluktuin, waar alle kleuren mogen, en de roze border waar het een ingetogen feest is van wit en zachtroze tulpen met hier en daar een donkerder accent van de tulp 'Queen of night'. 



De roze border 


Tulpen 'Purissima' (wit), 'Purissima flames' (roze) en 'Queen of night' (dieprood). 

Via de witte border, waar per ongeluk al een paar jaar ook een rode tulp bloeit die gewoon mag blijven, kom ik in een intiem tuintje naast de keuken waar het heerlijk geurt door de zalmkleurige hyacinten ('Gipsy queen') die op tafel in potten staan. In de border een niet voor de hand liggende combinatie van roze, zalmkleurige en oranje tulpen en ook hier weer de donkere 'Queen of night'-tulp. Mooi deze warme tinten bij elkaar die ook nog eens prachtig combineert met het blad van de boompioen. 

Hyacint 'Gipsy Queen'
Lef, deze kleurencombinatie

Tulp 'Blue Diamond' tussen de geraniums en ook hier de donkere tulp 'Queen of night'

Aan de zijkant van het huis onder appelboom en olijf groeit en bloeit weer een heel ander kleurenpalet: de dubbele lila tulp 'Blue Diamond' speelt hier de hoofdrol en kleurt prachtig bij de vaste Geranium macrorrhizum die net begint te bloeien. En dan sta ik weer in de voortuin waar alles lekker fel mag in rood, geel en frisgroen. Er bloeien ook een paar prachtige parkiettulpen, vlammende franjes op een steel. In het zonnetje geniet ik van een kopje rozenthee en dan loop in nog een keer een ronde door de tuin, dit keer zonder map zodat ik mijn handen vrij heb om foto's te maken. Hetty laat alle bloembollen gewoon in de grond zitten nadat ze uitgebloeid zijn, behalve in de witte tuin want die wordt na het tulpenseizoen als moestuin gebruikt. Ik kreeg van haar de tip om voordelig bollen te bestellen bij de gebr. Deen.
Fotogenieke 'Flaming parrot'







Lentefeest in de voortuin met 'Striped Bellona'.




De pluktuin waar alles door elkaar mag.
Heel anders maar niet minder mooi is het in de ecologische cottagetuin van Thea van Maldegem. Langs de Noordweg razen de auto's voorbij, achter de heg is het een oase van rust. Bij het huis liggen kleurige borders waar de voorjaarsbloeiers volop schitteren: judaspenning, paars en wit, vergeet-mij-niet, wolfsmelk, helleborus en ook speenkruid mag meedoen. Daartussen narcissen en tulpen, alles oogt alsof het er zo van nature is gaan groeien. Rondom de tuin kronkelt een houtsnipperpad tussen bomen en struiken, van hier kun je uitkijken over de weilanden en akkers. Onder de berceau (boog) van perenbomen door, met links en rechts de moestuin, kom je bij een weitje met poel. Pinksterbloem, kievitsbloem en zomerklokjes bloeien in het gras en rond de poel. De knotwilg maakt het idyllische plaatje af. Om de poel heen volg ik het pad, vogels vliegen van tak naar tak en zingen het hoogste lied. Zachtjes veert het schorspad onder mijn voeten. Achter de poel is nog een wei waar middenin een graspad met aan weerskanten zomerklokjes naar een zitje leidt. Over het graspad tussen wilgen loop ik weer terug naar de ingang van de tuin. Nog even bijkletsen met Thea en dan met een hoofd vol ideeën weer naar Hof van Jaantje terug. 

Narcis 'Actaea' en paarse Judaspenning 
Sfeervolle tuinkamer


Lief, deze roze tulp tussen vergeet-mij-niet en speenkruid. 

Onder de perenbomen. 



De poel met knotwilg.
De kat geniet tussen het lieve vrouwen bedstro 

Zomerklokje (Leucojum aestivum); anders dan de naam doet vermoeden bloeit dit bolgewas in de lente, van eind maart tot mei. 

1 opmerking:

  1. Hè Arina, wat leuk dat je zomaar een heel verslag schrijft over onder meer mijn tuin. Ik had nog niet eens gezien dat de korenbloem bloeide! Zo zie maar, op een ogenblik ben ik " tuin blind". Groetjes uit Oostkapelle, Hetty

    BeantwoordenVerwijderen

Ik vind het leuk te weten wat je van mijn blog vindt, schrijf gerust een berichtje.