donderdag 30 oktober 2014

'n ei hoort erbij

De dames zijn in de rui.
We verhuisden zo'n 8 jaar geleden en werden naast huis en tuin 3 schuurtjes en een garage rijker. Schuur 1 bleef gewoon schuur, voor gereedschap en fietsen. Schuurtje 2, tegen schuur 1 aangebouwd, werd overdekt terras. Je sloopt gewoon de voorkant eruit et voilá. Garage werd ook schuur, zo gaat dat bij velen, en tegen de garage aan stond schuurtje 3 waar ik al snel een perfect kippenhok in zag. 
Het jaar daarna werd er een mooie ren aan gebouwd en de binnenkant een beetje aangepast en kreeg ik voor mijn verjaardag 3 kippen. Twee bruine en een witte van het ras New Hampshire: een forse kip die rustig en snel tam is en goed legt. Alleen bleken de bruine kippen hanen en dat werd al snel haantjesgedrag in de ren. De haantjes gingen, de witte kip, inmiddels Alba gedoopt, bleef. 

Een kennis kwam een afgekeurde Wyandotte brengen, "ze wilden 'r de nek omdraaien omdat ze steeds broeds is", en zo kwam ik aan Betsie. Betsie was inderdaad nogal eens broeds, de kip gaat dan op het gelegde ei zitten en blijft daar zitten tot ze een ons weegt en legt dus zelf geen eieren meer. Gewoon rustig oppakken (kippen kunnen grommen!), het ei weghalen en de bui waait vanzelf over. 


Clara 
Clara en Doortje kwamen een paar jaar later van de kinderboerderij waar ze gedumpt waren. Mensen zetten daar 's nachts kippen, konijnen, cavia's over het hek als ze van hun dieren afwillen! De twee werden snel geaccepteerd al hadden ze wel de pik op Doortje. Zij werd al snel een ziek kippetje en overleed. Nu dus nog een gezellig kippen-ABC over en ze leggen braaf hun eitjes, ook Betsie. 



Nu de dagen korter worden, stoppen de kippen met leggen. Je kan natuurlijk kunstmatig de dagen langer maken door licht in het hok aan te laten maar ik gun ze de winterstop en schakel over op verantwoorde eitjes van de supermarkt. Deze week de laatste twee eitjes verwerkt in een heerlijke ovenschotel met aardappel en pompoen. En als het straks voorjaar wordt, dan kijk ik uit naar de eerste eigen eitjes en als ik die vind dan is het echt lente. 
Doortje en Clara, zegt de ene kip tegen de ander...
Alba
Betsie 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Ik vind het leuk te weten wat je van mijn blog vindt, schrijf gerust een berichtje.