maandag 17 maart 2014

voorjaarskriebels

Wat een heerlijk weer de afgelopen twee weken, het leek wel lente. Of was het al lente? Het is maar net aan welke afspraak je je wilt houden, de meteorologische (1 maart lente) of de astronomische (20 maart lente). lees meer hierover op weeronline.nl
De natuur houdt zich niet aan afspraken, die gaat lekker zijn gang. De dagen worden langer, de zon warmt de aarde op, je ziet de planten in de tuin groeien, vlinders en hommels fladderen en zoemen naar de weinige bloemen die nu bloeien en de kippen leggen weer eieren. Wat een bof om met dat prachtige weer een week voorjaarsvakantie te hebben. Natuurlijk veel in de tuin bezig geweest. Wieden in de borders, op de knietjes, dan merk je wel dat de grond nog koud is. Afwisselen met een klus waarbij ik flink in beweging ben om weer warm te worden.

Op een frisse, bewolkte dag ben ik in de 'fruittuin' naast het huis aan de slag gegaan. Daar wil ik een kruidentuintje gaan maken, wat dichterbij de keuken dan het huidige kruidenhoekje, dan wordt het wat handiger om even nog wat peterselie of zo te snijden als ik al aan het koken ben. 


plaggen afsteken
Naast het pad een strook van een halve meter breed gras afgestoken, daar krijg je het echt wel warm van. De plaggen in een hoekje van de tuin opgestapeld, die mogen daar een jaartje liggen verteren. Compost over de aarde verdeeld en daarna de strook omspitten en tegelijk zoveel mogelijk heermoeswortels eruit halen (het onkruid der onkruidsoorten, zie blog 20-10-'13). Alles bij elkaar een behoorlijke work-out, wie een tuin heeft, hoeft niet naar de sportschool.

Tot slot de kluiten fijn maken met de drietand en nog kalkkorrels en mestkorrels erop gestrooid. Het bedje ligt gespreid. Ik wacht nog even met kruiden planten en zaaien tot er een buitje regen is gevallen. Daarna zal er zeker nog een en ander aan onkruid gaan groeien, dat wil ik er zoveel mogelijk eruit halen en dan de kruiden er in. Tactiek!
Gespit, bemest en daarna fijnmaken van de grond.

Voorlopig even klaar.

Behalve werken was en is het ook lekker genieten in de tuin, bijvoorbeeld van de narcissen die volop bloeien. Allemaal hebben ze ooit in een potje in de kamer staan bloeien waarna ze een plekje in de tuin kregen. Ieder jaar een paar en dan wordt het zo langzamerhand een leuk veldje vol. 





Voor een ander klusje had ik wat kinderkopjes nodig die al een paar jaar onder de coniferen liggen. Nu weet ik waar het slakkenleger zich in de winter ophoudt! Klaar voor de aanval zodra de planten weer malse blaadjes krijgen. 


Familie slak winter-resort 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Ik vind het leuk te weten wat je van mijn blog vindt, schrijf gerust een berichtje.