woensdag 5 maart 2014

ontkiemen

groente uit pot


Wij zijn niet zo'n voorstander van groente uit een potje, geef ons maar vers, maar dit is een ander verhaal. Dit is supervers en supergezond uit een pot namelijk heerlijk knapperige, pittige kiemen. De bekendste kiemsoort die iedereen wel eens gegeten heeft is taugĂ©, dit zijn ontkiemde mungboontjes. Maar er kan veel meer, zaad van radijs, prei, biet, verschillende erwten, bonen en granen kunnen ontspruiten tot een lekker hapje. 


Ik had dat al eens een aantal keer gedaan met een glazen schaaltje waarop een zeef past (o.a. te koop bij Dille en Kamille). Het schaaltje vul je met water tot het net boven de zeef staat. Op de zeef strooi je zaadjes. Dit donker wegzetten en wachten maar. Af en toe water bijvullen. Nadeel vind ik dat de kiemen op deze manier heel veel wortels ontwikkelen die allemaal door het zeefje groeien en dat krijg je er niet zo snel uit. Voordeel: het is schoon en groeit makkelijk. 


Wat natuurlijk ook nog steeds kan is zaad op een laag natte watten strooien, deden we vroeger thuis ook al met tuinkerszaad. Mooi om te zien hoe de droge roodbruine zaadjes eerst een gelei-achtig laagje krijgen, daarna groeit er een wit worteltje uit en na een week heb je een bos groene blaadjes. Die knipten we dan af boven een boterham met suiker. Scherp en zoet, ik proef het nog. De watten moeten wel steeds nat blijven, zo'n bakje in de vensterbank is snel vergeten...



kiemen van diverse radijssoorten
Maar nu terug naar de pot met kiemen. Ik kende de methode al lang maar het leek me eerlijk gezegd nogal een gedoe. Ik zal alvast verklappen - het valt reuze mee.



Je hebt nodig: een glazen pot (bijv. van de pindakaas), een stukje doek (zakdoek, laken, vitrage, panty), theedoek, schaaltje, een elastiekje en natuurlijk zaad. 

Met nadruk op natuurlijk want let even op dat het geen behandelde zaden zijn! Koop biologisch (kiem)zaad (bijv. van De Bolster) of speciaal 'kiemenzaad', makkelijk te vinden in het groenwarenhuis. 
Doe twee eetlepels zaad in de pot en vul het zover met water dat het zaad onder water staat.  
Laat het zo een nacht weken.
Span de doek over de pot en giet het water af. 
Wikkel de pot in de theedoek, in het donker blijven de kiemen namelijk wit, en zet het geheel schuin weg in het schaaltje zodat het water eruit kan druppen. (Of zet het weg op een donkere plaats)
Vanaf nu twee keer per dag de kiemen spoelen: water er op, afgieten en met theedoek er om weer wegzetten. Is een paar tellen werk. Ik doe het voor het ontbijt en 's avonds als ik ga koken. Afhankelijk van het soort zaad duurt het een paar dagen tot een week voordat je de kiemen kan eten. Bewaar de volgroeide kiemen in de koelkast (maar niet te lang). 



Mijn eerste succes, een pot heerlijke radijskiemen. Door de sla, op brood...mmm. Nu heb ik een pot alfalfa klaar en in een andere pot staat een nieuwe lading te weken. 

Wat er zoal kan en welke voedingswaarde het heeft zie je op de kiemgroentensite.



biologische zaden bestellen wij bij De Bolster



broeikaseffect




Voor een lesje VOC had ik allerlei zakjes specerijen meegenomen naar school waaronder een stuk verse gemberwortel. Twee weken later een leuke verrassing: de gemberwortel is gaan ontkiemen in het aangename schoolklimaat en afgesloten plastic zakje. Een mini-broeikasje. Thuis de wortel in een pot geplant, stokjes in de aarde, plastic zak er overheen en hij groeit in de vensterbank lekker door. 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Ik vind het leuk te weten wat je van mijn blog vindt, schrijf gerust een berichtje.